Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Voorlichting onvolledig

20110608 2011077 Geen categorie

Klacht:

Klacht: Bij de voorlichting van de uitvaartverzorger over de kosten van een algemeen of particulier graf zijn de onderhoudskosten van een particulier graf niet genoemd. Verder is er niet begrote wachttijd van de volgauto’s in rekening gebracht, waren er problemen bij het drukken van de rouwkaart en lag er geen rouwkaart bij het condoleanceregister.

Uitspraak:

Voor het kiezen van de soort graf (algemeen of particulier) hadden de nabestaanden gevraagd om alle kosten op een rij te zetten. Van de totale kostenbegroting zou afhangen welk graf gekozen zou worden. Onderhoudskosten van een particulier graf zijn nooit genoemd, die kwamen aan het licht toen het contract met de begraafplaats al getekend was. Echter, meegewogen wordt dat er nog een week te gaan was tot de begrafenis en er met deze kennis door de nabestaanden niets is gedaan. De onderhoudskosten hadden wel genoemd moeten worden. De wachttijd van de volgauto’s was te voorzien, aangezien de tijd in de koffiekamer werd verlengd. De nabestaanden konden niet weten dat deze post vergeten was en daarom zijn deze kosten niet verschuldigd. Bij de rouwkaart zijn veel problemen opgetreden. De uitvaartondernemer heeft deze echter niet bij de nabestaanden in rekening gebracht, dit is voldoende compensatie. Er lag inderdaad geen rouwkaart bij het condoleanceregister. Aan klager wordt in totaal een compensatie van €400,- toegekend op de nog openstaande factuur.