Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Toeslag buitengewoon uur?

20121002 2012038 Geen categorie

Klacht:

Klager dient 2 klachten in met betrekking tot de door verweerder verzorgde crematie op 05-03-2012, waarvoor verweerder op 08-03-2012 de nota aan klager zond. De 2 klachten zijn dat: 1. de post “buitengewoon uur” ad € 410,-- op de nota is niet verschuldigd nu dit tarief niet expliciet vooraf is meegedeeld. 2. de afgifte van de as mag niet worden geweigerd omdat er een dispuut is aangaande de nota. Het vastleggen van dag en tijdstip van de crematie is telefonisch afgesproken maar een toeslag buitengewoon uur is niet afgesproken. De gevraagde tarievenlijst is aan klager niet vooraf overhandigd, doch werd eerst met de nota meegezonden. Klager voldoet de nota zonder de toeslag en verweerder weigert daarom afgifte van de asbus.

Uitspraak:

Het geschilpunt wel of geen “toeslag buitengewoon uur ad € 410,--.” houdt partijen evenredig verdeeld. Nu hierover alleen mondeling is gecommuniceerd en er geen ter zake doende afspraken tussen partijen schriftelijk zijn vastgelegd, kan er slechts aansluiting worden gezocht in de tarievenlijst 2012 van verweerder. Deze tarievenlijst vermeldt alleen expliciet: “Voor uitvaarten op zaterdag geldt een toeslag van 50%.” Uit deze tarievenlijst blijkt niet het verschuldigd zijn van de op de nota vermelde “toeslag buitengewoon uur ad € 410,--.” Het verweer vindt dan ook geen steun in verweerder’s eigen tarievenlijst 2012. De asbus is door verweerder inmiddels afgegeven aan en ontvangen door klager zodat deze klacht verder geen bespreking meer behoeft. Klacht 1 is gegrond en dan ook terecht ingesteld. Klager is de toeslag buitengewoon uur ad € 410,-- niet verschuldigd, verweerder dient klager hiervoor te crediteren. Klacht 2 wordt niet ontvankelijk verklaard.