Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Thuisopbaring Opbaring thuis

09-07-2012 2012012 Geen categorie

Klacht:

Klacht 2012-012

De drie klachten betreffen dat :
1. de post “Opbaren thuis” ad € 174,– op de nota dubbel is opgevoerd nu deze post dient te vallen onder “Thuisopbaring;”
2. er geen begrijpelijke uitleg/toelichting wordt gegeven waarom deze post niet dubbel zou zijn opgevoerd;
3. de gevraagde specificaties van diensten niet naar behoren worden gegeven en vervolgens niet zijn terug te vinden in de tariefopbouw.

Uitspraak:

De overledene is thuis overleden en door verweerder thuis opgebaard.
Uit de gepubliceerde en geldende tarieven van verweerder blijkt dat in rekening wordt gebracht ten aanzien van “opbaren” :
1. € 525,– voor opbaring in verweerder’s uitvaartcentrum met 2 rouwbezoeken;
of
2. € 589,– voor een Thuisopbaring;

Er wordt niet expliciet vermeld welke meerkosten een Thuisopbaring daarboven met zich meebrengt, ook niet onder de hoofdstukken “Overig” en/of “Bijkomende kosten.”
Op de tarievenlijst wordt de post “Opbaren thuis” voor € 174,– in het geheel niet vermeld.

Goede en transparante voorlichting ten deze is wenselijk en noodzakelijk nu de posten ”Thuisopbaring” en “Opbaring thuis” voor de consument zeer verwarrend overkomt en deze aldus geen goed zicht krijgt en heeft op de inhoud van de begrote posten.
Uit de gegeven uitleg door verweerder van haar tariefstelling blijkt dat de bijkomende kostenpost “Opbaring thuis“ bij een “Thuisopbaring” altijd is verschuldigd.

In dit licht bezien dient verweerder ten eerste het “Opbaren thuis” in haar tarievenlijst op te nemen en vervolgens duidelijk te omschrijven dat dit inhoud : “Het brengen van de opbaar benodigdheden” waardoor elk misverstand aldus uit de weg wordt genomen en daardoor goede en juiste voorlichting wordt gerealiseerd. Nu dit niet expliciet is vermeld kan verweerder zich jegens klager dan ook hierop niet beroepen.
Immers, de post “Opbaren thuis” en de post “Thuisopbaring” kan taalkundig slechts worden begrepen als 2 woorden voor één en dezelfde betekenis.

De door verweerder geven uitleg dat “Opbaren thuis” alléén betreffen de kosten voor het brengen en ophalen van de opbaar benodigdheden doet hieraan niets af.

De ombudsman komt daarom tot de conclusie dat in de uitvaartbranche aan de post “Opbaring thuis” dezelfde inhoudelijke betekenis toekomt als aan “Thuisopbaring”.
De aan “Opbaring thuis” verbonden kostprijs is dan ook onterecht
op de nota opgevoerd.

De beslissing :

De 3 klachten van klager zijn gegrond en dan ook terecht ingesteld.

Klager is het bedrag ter zake van “Opbaring thuis” ad € 174,– aan verweerder niet verschuldigd.
Verweerder dient deze post ad € 174,– op de nota aan klager in mindering te brengen.