Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Net gestart uitvaartbedrijf

22-02-2012 Geen categorie

Klacht:

Er zijn twintig klachten ingediend over organisatie van de betreffende uitvaart, die bemoeilijkt werd door een Kerstweekend.

Uitspraak:

Oplossing
Samenvattend komt het erop neer, dat de klachtonderdelen 1 (foutieve datum en tijdstip op rouwbrief), 5 (ondanks verbod aanwezig zijn), 7 (te kleine kist), 10 (wat betreft op de
parkeerplaats op rijdende baar plaatsen van de overledene), 11 (onbekendheid met de locatie van het graf), 14 (ongewenst telefoontje op tweede kerstdag), 15 (te hoge tarieven), 18 (niet reserveren koffiekamer) en 19 (kist te laat beschikbaar) moeten worden afgewezen vanwege ongegrondheid of onbevoegdheid van de ombudsman.
De klachten 2 (rouwbrief te laat), 3 (gang van zaken rond teruglopen conditie overledene), 4 (te laat aanwezig zijn van uitvaartverzorgsters), 6 (zelf belangstellenden moeten opvangen), 8 (beschadigde kist), 9 (dienst ter plekke nog moeten bespreken), 10 (rijden naar de verkeerde begraafplaats), 12 (gebrek aan regie op begraafplaats), 13 (niet dalen kist tot maaiveld), 16 (ongepaste opmerking), 17 (ongepast druk uitoefenen om begroting/overeenkomst te laten tekenen) en 20 (zelf linten en kaartjes afhalen) worden gegrond verklaard.

De uitvaartondernemer heeft aangegeven aan klaagster dat de betreffende uitvaartverzorgsters nog maar pas begonnen zijn met hun bedrijf. Dit was niet bedoeld als excuus, maar als verklaring.
Wie de moed heeft om het ‘beginner’ zijn vooraf te melden, wordt misschien welwillend behandeld. Wie het na een niet goed verlopen uitvaart en na klachten van de nabestaanden meldt, lijkt daarmee inderdaad een excuus aan te voeren. Het is echter ook een verklaring waaraan nabestaanden niets hebben.
Nabestaanden willen het beste voor hun overledene en betalen daarvoor. Geconstateerd kan worden dat klaagster in het geheel niet heeft gekregen waarvoor ze heeft betaald (indirect omdat de overledene verzekerd was).
Er komt een beeld naar voren van uitvaartverzorgsters die onvoldoende grip hebben op de gehele organisatie van de uitvaart en onvoldoende zicht hebben op de verantwoordelijkheden die daarbij horen. Dat valt hen te verwijten en daarvoor kan (en zal) aan klaagster een schadevergoeding worden toegekend.
Voor de beschadigde kist wordt aan klaagster €140,- toegekend, voor het rijden naar de verkeerde begraafplaats is aan klaagster een tegemoetkoming toegekend van €60,62. Daarboven vindt de ombudsman het redelijk en billijk dat aan klaagster wegens verminderde dienstverlening een bedrag wordt toegekend van €700,-.
De totale tegemoetkoming voor klaagster is dan €900,62, plus vergoeding van de nog niet ingediende facturen tot een bedrag van ongeveer €450,-.