Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Meerkosten toch betalen

20060421 2006023 Factuur uitvaart

Klacht:

Klager was ten eerste van mening dat de uitvaartondernemer de uitkering van de ingenomen verzekeringspolissen niet correct had afgewerkt en ten tweede dat, in tegenspraak met gemaakte afspraken, er toch door klager meer betaald moest worden dan geraamd bij de bespreking van de uitvaart

Uitspraak:

De ondernemer had d.m.v. bankafschriften en verdere specificaties aan klager duidelijk gemaakt welke bedragen door hem ontvangen waren van de verzekeraar. Deze bedragen waren ook in mindering gebracht op de nota aan klager. Hoewel klager daarover alsnog een klacht had ingediend is dat onderdeel als onjuist afgewezen. Klager had na het ondertekenen van de opdracht wijzigingen in de uitvoering laten aanbrengen waardoor er meerkosten van ca € 200,-- waren ontstaan. Daarnaast had klager zelf het grafonderhoud inmiddels voldaan; daarmee had de ondernemer rekening gehouden in de definitieve nota. Niettemin bracht klager het bedrag van hetdoor hem betaalde grafonderhoud in mindering op zijn betaling aan de ondernemer. Toen hij op de onjuistheid daarvan was gewezen claimde klager datzelfde bedrag vanwege het feit dat er toch meer betaald moest worden dan bij de regeling van de uitvaart was afgesproken. Klager erop gewezen dat hij zich verbonden had de kosten voortvloeiend uit de opdracht te betalen en dat de meerkosten ontstaan waren door zijn beslissing om elders op te baren. Klager dient de ondernemer het bedrag dat hij ten onrechte in mindering heeft gebracht alsnog per omgaande te betalen.