Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Informatie en kostenopgave

20070227 2006090 Factuur uitvaart

Klacht:

De overledene was verzekerd bij een naturaverzekeraar.De nabestaanden deelden dat aan de ondernemer mee en deze meldde het overlijden bij de verzekeraar. Alles was volgens de ondernemer in orde; hij kon de uitvaart regelen en uitvoeren, maar hij maakte het de nabestaanden niet (of niet in voldoende mate) duidelijk dat zijn tarieven aanzienlijk boven de vergoeding van de verzekeraar lagen, aangezien hij met de verzekeraar geen afspraken over te hanteren tarieven had gemaakt. Vervolgens werd er geen kostenopgave aan de nabestaanden gegeven zodat die het met de uiteindelijke nota niet eens waren.

Uitspraak:

Een terechte klacht aangezien de informatie zeer veel te wensen over liet en er bovendien geen kostenopgave was overhandigd. Op grond van het verzekerd pakket heeft de Ombudsman vastgesteld welke verstrekkingen buiten de verzekering vielen en dus door de nabestaanden wel betaald moesten worden. Het verschil tussen de rekening van de ondernemer en de betaling van de nabestaanden van het door de Ombudsman vastgestelde bedrag, verhoogd met de uitkering van de verzekeraar, komt ten laste van de ondernemer.