Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Deksel op kist moet passen

20120710 2012030 Geen categorie

Klacht:

Klacht 2012-030 Klager betwist verschuldigd te zijn op de nota : 1. de meerprijs kistdeksel omdat met de deksel de kist niet kon worden afgesloten waardoor “noodzakelijkerwijs” een andere, dan de standaard, deksel moest worden afgenomen, terwijl de overledene een normaal postuur had; 2. de meerprijs voor de opbaring in het uitvaartcentrum; 3. de mortuariumkosten van het ziekenhuis. De klachten richten zich tegen het niet leveren van datgene dat onder de dekking van de natura/pakket verzekering valt. Hierbij wordt gerefereerd aan de achter de polis gehechte dekkingsbijlage, waarop staat vermeldt dat, onder meer, wordt geleverd : - een grafkist met zijde bekleding; - opbaring in uitvaartcentrum. Verweerder heeft geen uitstel verzocht en evenmin tijdig op de klachten geantwoord. Tegen verweerder is dan ook verstek verleend.

Uitspraak:

Bij het leveren van elk type kist behoort een deksel die op die kist past ter algehele afsluiting. Elke meerprijs van het uitvaartcentrum moet met redenen zijn omkleed. Het is de ombudsman ambtshalve bekend dat het overbrengen van een overledene vanuit een ziekenhuis binnen, normaliter, 3 uur na het overlijden geen mortuariumkosten van het ziekenhuis met zich meebrengt. De 3 klachten komen niet onrechtmatig of ongegrond over, zodat deze toewijsbaar zijn. Klager is niet verschuldigd aan verweerder : - de meerprijs kist ad € 320,--; - de mortuarium kosten ziekenhuis ad € 169,---; - de meerprijs uitvaartcentrum de € 171,---. Verweerder dient deze posten op de nota aan klager in mindering te brengen en voor zoveel nodig aan klager te restitueren binnen, 4 weken na dagtekening dezes.